CEIBS 15th China Automotive Industry Forum 2017




W ubiegłym tygodniu uczestniczyłem w konferencji China Europe Business School (CEBS), która została założona wspólnie przez chiński rząd i Unię Europejską. Tegoroczne wydarzenie dotyczyło wyzwań i możliwości stojących przed światową gospodarką — czyli globalizacji, łączności i inteligentnych miast. W swoim wystąpieniu skupiłem się na roli internetu rzeczy (IoT), infrastruktury 5G oraz autonomicznych pojazdach. Przedstawiłem analizę w jakim stopniu rozwój technologii zrewolucjonizuje nasze społeczeństwa.

Prezentacja – Smart Cities

Auta bez kierowcy zrewolucjonizują motoryzację

UE należy do największych na świecie producentów pojazdów silnikowych. Przemysł motoryzacyjny zapewnia pracę dla 12 milionów Europejczyków i stanowi ok. 4 proc. PKB UE. Prywatne firmy motoryzacyjne przeznaczają największe nakłady na inwestycje w badania i rozwój (R&D);

Wielu producentów samochodów i ciężarówek pracuje nad rozwojem i rozbudową pojazdów o coraz wyższym poziomie autonomiczności. Już od kilku lat dostępne są auta pierwszego i drugiego stopnia autonomiczności, co oznacza, że mają systemy wspierające kierowcę.  Przy poziomie drugim samochody są wyposażone np. w asystenta pasa ruchu czy w adaptacyjny tempomat, który dostosowuje prędkość do pojazdu z przodu i automatycznie hamuje. Następnym krokiem będzie wprowadzenie pojazdów, w których kierowca może zdecydować, czy prowadzić pojazd ręcznie czy nie. Takie auta testują m.in. Tesla, Mercedes, Volvo i Daimler.

Przed nami jednak stoją nie tylko technologiczne, ale i prawne bariery do pokonania. Po pierwsze, technologia wciąż nie pozwala na całkowite zrezygnowanie z kontroli człowieka nad autem. Po drugie, polskie przepisy nie przewidują możliwości samodzielnej jazdy samochodów – choć nie zakazują wprost np. jazdy bez trzymania kierownicy, to wymagają od kierowców ostrożności. W 2016 r. zmieniono konwencję wiedeńską z 1968 r., będącą wyznacznikiem dla krajowych przepisów o ruchu drogowym. Wprowadzono w niej możliwość korzystania z systemów wspierających kierowcę, lecz nie dopuszczono jeszcze aut w pełni autonomicznych. W Polsce przepisy nie regulują też kwestii testów samochodów autonomicznych. Ma to zmienić dopiero ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Na poziomie unijnym widać jednak postępy. W kwietniu 2016 roku podpisano Deklarację Amsterdamską, w ramach której ministrowie transportu z całej Europy zgodzili się co do rozwoju transportu autonomicznego. Ponad pół roku wcześniej Komisja Europejska powołała grupę wysokiego szczebla GEAR 2030, której zadaniem jest opracowanie planu działań ułatwiających wprowadzenie samochodów autonomicznych do normalnego użytku w Europie.