e-Edukacja to Relacja




Wspólnie z Fundacją EduTank i Akademią Vistula prowadziliśmy wczoraj konferencję i warsztaty poświęcone cyfrowej edukacji. Zaproszenie skierowane było do wszystkich osób zainteresowanych cyfrową edukacją – zarówno rodziców i opiekunów jak też nauczycieli i dyrektorów oraz wszystkich entuzjastów uczenia się z wykorzystaniem nowych technologii.

Technologie informacyjno-komunikacyjne zdominowały nasz świat. Czy nam się to podoba czy nie – nasze dzieci są głęboko zanurzone w cyfrowej rzeczywistości. Rodzi to wielki potencjał edukacyjny i rozwojowy, ale może też wiązać się z różnego rodzaju zagrożeniami. Nowe technologie nie są ze swej natury ani dobre ani złe – i mogą być wykorzystane zarówno w służbie ludzkości, jak i przeciwko niej. Wszystko zależy od intencji i kompetencji posługujących się nimi ludzi.

W jaki zatem sposób my – dorośli – możemy dzisiaj wspierać nasze dzieci w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i podejmowaniu dzięki nim prospołecznych działań? W jaki sposób możemy im towarzyszyć w tej równoległej rzeczywistości? Jak zwielokrotnić efekty edukacyjne, zmienić naukę w zabawę i pomagać budować empatyczne relacje dzięki technologiom? Jak wejść ze tę cyfrową kotarę i się tam odnaleźć? W dodatku w roli przewodnika?!

Na wszystkie te pytania odpowiedzieliśmy, a co ważniejsze – pokazaliśmy jak, krok po kroku, konkretnie, w codziennej rzeczywistości szkolnej i domowej – korzystać z nowych technologii z dzieciakami. Diabeł wcale nie jest taki straszny – wręcz przeciwnie – ma oblicze sympatycznych robotów, wciągających gier i mega kreatywnego, wspólnie spędzonego czasu!

Pamiętajmy, że znajdujemy się też w określonej rzeczywistości prawnej – 14 lutego br. – Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło nową podstawę programową, która zakłada naukę elementów programowania już w klasach I – III szkoły podstawowej (wcześniej dopiero od IV klasy) oraz zwiększenie liczby godzin informatyki od IV klasy o jedną trzecią (z 210 do 280 godzin lekcyjnych). Fakt ten powoduje, że wdrażanie e-edukacji do szkół i mądre korzystanie z niej w domach uczniów, staje się tym bardziej naglące.

 

Odpowiedzialność za edukację to odpowiedzialność za przyszłość. 5G będzie wpływało na nasze życie, ale również edukacja. Trzeba sobie zadać pytanie jak nowe technologie wpłyną na nasze życie? Rozmawiając o nowych technologiach musimy obrazować to przykładami, aby móc wyobrazić sobie rewolucję. Do nowych technologii dodaje się wirtualną realność, którą można wykorzystać przy nauczaniu fizyki, astronomii, biologii. W 2019 roku będzie rozmawiało ze sobą 50 miliardów urządzeń. Musimy przygotować się do pracy z robotami i za to odpowiedziałam jest edukacja.
Nowe cyfrowe urządzenia dają nam możliwość twórczości, uspołecznienia, rozwijania poczucia obywatelstwa, dostępności do edukacji i kultury. Nasze zachowanie będzie się zmieniało, musimy być przygotowani na współpracę z robotami.